5 tipů jak zpomalit stárnutí

Stárnutí. Proces, který nás provází ihned od narození. Orgány pomalu ztrácí na efektivitě a účinnosti a postupem času se začínají objevovat nejrůznější defekty spojené s permanentním provozem. Jedná se o proces, který probíhá plynule po celý náš život. Objevují se však etapy, během kterých přece jen dochází k rychlejším změnám. První období přichází na konci puberty, kdy se obvykle zastavuje růst organismu a také regenerační dělení buněk. Druhé období následuje mezi 40. a 50. rokem věku. Stárnoucí proces zpomalí činnost mitochondrií – center buněk, ovládajících buněčné dýchání. Tím pádem mají buňky méně energie a některé jejich funkce se výrazně zpomalí anebo přímo zastaví. Je to období, kdy se zhoršuje například zrak, sluch, nebo u některých jedinců i funkce pohlavních žláz.
Je mnoho faktorů, které mohou stárnutí urychlit. Patří mezi ně například výrazný vliv životního prostředí, nesprávná životospráva, přebytek námahy a nedostatek odpočinku, prodělané nemoci nebo přemíra stresu. Každý máme jiný genetický základ, proto degenerativním procesům podléháme odlišně. Co je na tomto procesu spravedlivé, je to, že mu neunikne nikdo. Stárneme prostě všichni. Proces stárnutí nelze zastavit. Ale můžeme ho zpomalit a přesvědčit, aby k nám byl milosrdnější.

A my tu máme pro vás 5 tipů, jak zpomalit stárnutí

1. Životospráva
Nikde není psáno, že ze sebe musíme udělat nutně asketu. Všeho bychom měli užívat s mírou. Vysoký obsah tuku, smažení, přesolené jídlo, to je jen reprezentativní vzorek toho, co nám může způsobit zdravotní obtíže, které vedou k rychlému úbytku přirozené energie a rychlejšímu stárnutí. Kardiovaskulární systém se ucpává cholesterolem a riziko infarktu nebo mozkové příhody se rapidně zvětšuje. Zařaďme do jídelníčku potraviny, které jsou lehké, dobře stravitelné a našemu tělu prospějí. Například ryby, jejichž maso je bohaté například na omega3 – mastné kyseliny, které mají výrazný vliv na činnost mozku, nervové soustavy srdce nebo očí. Vitamíny a vláknina obsažené v ovoci a zelenině posilují imunitu, upravují střevní mikroflóru a jsou účinnými pomocníky nejen proti infekcím, ale i proti některým druhům onkologických onemocnění. I ze zdravých potravin se dá vytvořit pokrm, který je lahodný a chutná. A pak si můžeme občas dovolit i drobně zahřešit.

2. Pohyb
Lidské tělo není stvořené k tomu, aby leželo. Krev se potřebuje rozproudit, aby rychleji zásobovala kyslíkem všechny orgány a tkáně. Ty tak dostanou energii potřebnou pro své správné funkce. Dostatek pohybu přináší nejen zdraví našemu tělu, ale také pohodu naší duši. Vyplavují se endorfiny, uvolňují se nahromaděné emoce a stres pomalu odplouvá. Opět ale platí, že je třeba odhadnout rozumnou míru. Málo pohybu je sice ne úplně zdravá věc, ale přetěžování organismu vede ke stejným, někdy i větším komplikacím.

3. Regenerace
Stejně, jako se tělo potřebuje hýbat, tak ale potřebuje i odpočívat. Nejpřirozenějším odpočinkem je zdravý spánek. Zklidní unavený organismus, který nabere sílu na přirozenou obnovu buněk a na provoz do dalšího dne. Pokud zrovna nemáme čas spát, existují jiné způsoby, jak dodat tělu ztracenou energii. Patří mezi ně nejrůznější vitamínové preparáty a doplňky stravy, které dodají energii v koncentrované podobě. Tím navíc pomohou i obnově tělesných tkání. Patří mezi ně například živý kolagen, který je přirozenou součástí chrupavek, vazů a tkání nejrůznějších orgánů. Přípravky s kolagenem pomáhají pokrýt ubývající zásoby této bílkoviny v lidském těle a jsou jedním z účinných způsobů, jak zpomalit stárnutí.

4. Posílení imunity
Aktivujte si obranný štít svého těla. I zdravý organismus je neustále vystaven škodlivým vlivům svého okolí, které se snaží nalézt skulinku a narušit jeho ochranu. Nejpřirozenější metodou udržení imunity těla je pobyt v přírodě a na čerstvém vzduchu. Dodá tělu potřebnou energii a sílu bránit se chorobám. V období zvýšených nároků na odolnost organismu (v období chřipek nebo při rekonvalescenci po nemoci či operaci) je třeba uchýlit se k pomoci vitamínů (především Vitamin C) nebo přípravků, které pomohou s posílením imunity razantněji. Při jejich pořizování je ideální poradit se v lékárně, případně v autorizovaném obchodě o vhodném přípravku pro potřeby toho kterého spotřebitele.

5. Pozitivní myšlení
Snažte se nepropadat depresím. Dopřejte si chvilku pro sebe, věnujte se svým koníčkům, hýčkejte se. Tělo si odpočine a naladí se na pozitivní vlnu. Nebude mít čas na nemoci a nejrůznější potíže. Pohodový člověk má tendenci mít nižší krevní tlak, lépe se mu dýchá a všechno si dovede užít naplno bez nějakého stresu a shonu. Probírejte s přáteli novinky u sklenky vína raději, než se spolupacienty nemoci v čekárně u lékaře. Psychická pohoda je velmi důležitá a dovede ovlivnit všechno na světě. Včetně stárnutí.

Toto je pouze reprezentativní vzorek rad, které lze vyzkoušet. Ale přidala bych snad ještě jednu. Nebraňte se stárnutí. Pokud ho přijmete jako fakt, budete stárnout s noblesou a šarmem. Je zbytečné zahánět vrásky botoxem, plastikami nebo výrazně mladším partnerem. Výsledky bývají více než žalostné. Přirozené vrásky jsou krásné a vaše okolí je bude obdivovat.

Pokud se vám článek líbil, sdílejte, lajkujte, komentujte… 🙂

Autor: Martina Šlejtrová

1 komentář u „5 tipů jak zpomalit stárnutí“

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *