Čím tělu prospívá beta-karoten a vitamín A

Krásné opálení, výborný zrak, dobře fungující imunitní systém, krásná pokožka, zdravé sliznice… K tomu všemu potřebujeme právě beta-karoten, barvivo, které se v těle mění na vitamín A. Barvivo beta-karoten najdete ve žlutém a červeném ovoci a zelenině. Obvykle nás jako první napadne mrkev, ale je třeba i v dýni, jahodách, meruňkách…

Vitamín A jako takový je rozpustný v tucích a jeho přebytek se ukládá v játrech. Proto jsou játra zvířat zdrojem bohatým na vitamín A. Nicméně přemíra kontumace už „hotového“ vitamínu A – retinolu, je nebezpečná a následky takové otravy mohou přivodit až smrt. Při běžné konzumaci otrava nehrozí, ale například těhotným ženám se nedoporučuje jíst játra, aby nadmíra vitamínu A nepoškodila vývoj miminka. Kromě játra je vitamín a retinol obsažený také v rybích játrech a tucích, ve vajíčkách, hlavně ve žloutku, v mléce…

Beta-karoten je barvivo, které se v těle na vitamín A přetváří. Je mnohem bezpečnější. I beta-karotenem se můžete předávkovat, ale v takovém případě obvykle hrozí jen zbarvení pokožky na oranžovo. Doporučená denní spotřeba beta-karotenu je 16–25 mg. Denní dávky nad 50 mg jsou už považované za nebezpečné. Pokud využíváte doplňky stravy, přesvěčte se, že splňují daná kritéria. A pokud máte možnost, vybírejte ty, kde je beta-karoten získávaný z přírodních zdrojů. V Česku kvalitní doplňky stravy vyrábí například společnost JML Fitness Line, s.r.o. A beta karoten je v přípravku BetaMax Karoten. Jedna kapsle obsahuje beta-karoten 15 mg. Výrobce počítá s tím, že konzumujete v běžné stravě občas i nějaké to vajíčko, meloun, salát, ve kterých retinol nebo beta-karoten také najdete. Proto je dávkování rozumně nastavené. Užívá se jedna tabletka denně.

Kdy bychom měli přidat do stravy více beta-karotenu?

Když máte problémy se zrakem, například i oči unavené od počítače. I na diskusích je často k vidění, nebo spíše k přečtení, že beta-karoten zabral a únava očí při jeho vyšším příjmu zmizela.

Pokud se vám dělá více pupínků na kůži, kůže je celkově víc vysušená, šupinatí… Beta-karoten napomáhá k celkovému zlepšení stavu pokožky, mizí akné, pokožka je hladší, prokrvenější, svěžejší.

Když jste často nemocní. Při vyšším výskytu chřipek a dalších podobných onemocnění, si přidejte do stravy nejen vitamín C, ale i beta-karoten. Oba posilují imunitu a beta-karoten napomáhá i k tomu, že vitamín C vydrží déle pro tělo použitelný.

Když jsou sliznice „vysušené“. Například se to projevuje pálením či řezáním očí, čemuž se říká „syndrom suchého oka“. Sliznice jsou dost zvlhčené, tím jsou nedostatečně chráněné a může dojít k jejich poškození.

Beta-karoten působí také jako prevence rakoviny a před létem a během léta bychom na něj měli myslet ještě častěji. Barvivo naši kůži chrání před škodlivým vlivem slunečních paprsků a zároveň zvyšuje míru opálení, vyšší zbarvení pokožky. Proto se často přidává do opalovacích krémů a hlavně do samoopalovacích krémů.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *