Jak zařídit, aby děti učení bavilo

Prázdniny se chýlí ke konci. Pro děti i rodiče začne za pár dní další školní rok, plný povinností a učení. Jak můžeme dětem pomoci, aby je učení bavilo? Existuje poměrně dost možností, které můžete využít a upravit s přihlédnutím na osobnost dítěte. Pomáhat můžete výběrem učebnic, formou učení, ale třeba i hraním her.

1. pravidlený čas a prostor

Pokud už od první třídy naučíte děti věnovat se učení v určitém čase a prostoru, usnadníte školní přípravu jim i sobě. Některým dětem vyhovuje vrhnout se na úkoly a studim hned po návrat domů ze školy. Povinnosti si tak rychle splní a zbytek dne se můžou věnovat svým koníčkům. Některé děti jsou po příchodu domů příliš unavené a potřebují nejdřív odpočívat, věnovat svou pozornost něčemu úplně jinému a pak jim úkoly a učení půjdou snáz. Večerní hodiny jsou ale pro návyk k učení nevhodné.

Prostor je také velmi důležitý. Když bude na učení klid, minimum rozptylování, uřební pomůcky budou vždy při ruce, vše půjde lépe. Opět někomu stačí koutek v místnosti, kde je živo, jiný potřebuje naprostý klid v oddělené místnosti.

2. forma výuky a učebnice

Často dětem stačí dávat pozor v hodinách, ale není na škodu už na základní škole pěstovat u dětí vhodné návyky ve stylu učení, které se jim budou hodit hlavně pak na střední a vysoké škole. Na základní škole se s dětmi často učí rodiče společně. Místo nudného biflování informací nazpaměť můžete z učení udělat zábavu. Můžete si s dítětem na chvíli vyměnit role, ať si vezme látku a zkouší vymýšlet otázky ono pro vás. Nebo ať vám probíranou látku vysvětlí. Stejně tak společná výuka sourozenců je v tomto směru výhodná pro všechny. Starší si látku zopakuje, mladší se o učivu dozví zase třeba trochu jiným způsobem, než by učivo vysvětlili dospělí. Proč nevyužít kamarády? Když už se děti navzájem navštěvují, ať si společně proberou potřebnou látku, otestují svoje znalosti formou vědomostní hry s odměnami apod. Pokud dětem ukážete, že s trochou fantazie se z nudného učení může stát dobrá zábava, změní se jejich pohled na školní povinnosti a až budou muset být více samostatní, budou i nadále využívat fantazii a objevené  možnosti, aby si výuku zpříjemnili a učení jim šlo lépe.

Kromě formy je důležité i z čeho. Vzpomínám na tlusté učebnice dějepisu a jiných předmětů, ze kterých mě učení opravdu nebavilo. Dnes je tolik možností. Kromě učebnic využívaných školou, se můžete porozhlédnout i po dalších. Kdybych měla na základní škole k dispozici například učebnici Dějiny pravěku a starověkého Orientu, ve které jsou obrázky, mýty, legendy, historické postavy, vše poutavě skloubeno tak, aby dítě chtělo vědět víc samo a ne z donucení, jednička z dějepisu by byla jistá.

Vzdělání patří stále k důležité části našich životů. Momentálně je práce všude dost, ale robotizace je jistá a postupně se rozšiřuje. Každému se bude hodit co nejvyšší dosažené vzdělání, kterého je schopen. Proto máme jako rodiče velkou zodpovědnost, pomoci dětem dojít ve školách co nejdál.

Čím kreativnější budeme my jako rodiče, tím kreativnější a úspěšnější budou i naše děti. Pro vyšší výkon mozku a důkladnější zafixování probárané látky využívejte hry. Například pexeso výborně trénuje paměť, postřeh i logiku. Baví dospělé i děti a je to jedna z her, kterou dětem pomáháte v lepším učení a ještě si spolu užijete spoustu zábavy. Pexeso si můžete vyrobit na motivy probírané látky a tím ještě jeho hodotu zvýšíte. Existuje spousta dalších her, které můžete při výuce využít. Například hry typu „zapamatuj si 5 předmětů za 5 vteřin“. Na 5 vteřin vše odkryjete, pak zase zakryjete a dítě musí vyjmenovat vše, co si pamatuje. Na hru opět můžete využít probíranou látku. A podle věku dítěte zvýšit obtížnost.

Samostatnou kapitolou by byla motivace dětí k učení. Jednu z forem motivace – tedy zábavu, jsme si v článku přiblížili, ale opět je možností mnohem více, stačí jen trochu zapřemýšlet a uzpůsobit vše dítěti na míru. O motivaci si podrobněji povíme příště.

Reklamní článek

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *