Podzim v kuchyni: Jedlé kaštany

Jedlé kaštany jsou typickou potravinou pro podzimní sezónu. S jejich nezaměnitelnou sladkou chutí a zdravými vlastnosti jsou vynikající pro funkci nervového systému, působí proti úzkosti a stresu, ale můžete je i použít, pokud jste chudokrevní.

Nutriční hodnoty a kolik mají kalorií

Jedlé kaštany se vyznačují zejména bohatostí komplexních sacharidů (84 %), proto je lze v rámci jídla považovat za alternativu k obilovinám a určitě ne za ovoce (není náhodou, že ve starověku byly přezdívány jako „obiloviny, které rostou na stromech“). Obsahují však také proteiny (8 %), lipidy (11 %) a také mnoho vlákniny (14 %).

100 gramů vařených kaštanů dodá našemu tělu asi 120 kalorií, pečené 193 kalorií, zatímco suché 287 kalorií. Jedná se tedy o jídlo s vysokou energetickou hodnotou, vhodné ke konzumaci na podzim a v zimě k načerpání energie. Další výhodou jedlých kaštanů je, že neobsahují cholesterol.

Zdravotní účinky jedlých kaštanů

Výhody užívání kaštanů můžeme shrnout do několika bodů:

Energie a regenerace: Kaštany jsou užitečné jako přírodní stimulátor i v případě rekonvalescence u seniorů, a u dětí při chřipkové epidemii a nachlazení.
Nervový systém: Obsahují fosfor, minerály a vitamíny skupiny B. Jsou vhodnou potravinou, když trpíte úzkostí, depresí, nebo zažíváte velký stres.
Pocit nasycení: Jsou bohaté na vlákninu a sacharidy. Z toho důvodu jsou vynikající rychlou svačinou.
Příznivé pro činnost srdce: Díky obsahu omega 6 a omega 3 mastných kyselin pomáhají regulovat krevní tlak a udržují hladinu cholesterolu na uzdě.
Jsou bez lepku: Jedlé kaštany neobsahují lepek, ačkoli se podobají obilovinám, jako jsou ječmen a pšenice. Z toho důvodu jsou skvělou alternativou pro ty, kdo trpí celiakií, nebo intolerancí na lepek.
V těhotenství: Vzhledem k obsahu kyseliny listové se doporučuje konzumace také těhotným ženám.

Využití v kuchyni

Nejoblíbenějším jídlem jsou pečené kaštany.

Kaštanová mouka se vyrábí ze sušených kaštanů. Můžete si z ní upéct třeba koláč s rozinkami a piniovými oříšky.

Můžete vyzkoušet i kaštanovou polévku. Pečené kaštany přidáte do hrnce se zeleninovým vývarem a ochutíte aromatickými bylinkami.

Z vařených kaštanů můžete připravit kaštanové pyré, které se hodí k plněné zelenině.

Autorka článku: Anežka Netočná