Zdravý životní styl v létě: dopřejte tělu dostatek vody a vitamínů!

Každé roční období vypadá jinak. Léto je specifické svým teplem a vyšším suchem. Tyto změny a podmínky se odráží nejen v přírodě, ale i na našem organismu. Kosmetické krémy jsou jiné na zimu – hutnější a výživnější a jiné na léto – především hydratující. A podobně bychom měli uvažovat i nad stravou a přizpůsobit svůj životní styl tomu, co náš organismus v létě potřebuje.

Teplé a suché, takové je léto. Občas zaprší, občas zaprší i hodně, až jsou z toho povodně, ale to jsou jen občasné spršky a celkově je třeba všude dodávat v létě vláhu. Na rostliny i do našeho těla. V létě tedy ve stravě omezte suché potraviny. Například pečivo vám žádnou hydrataci nepřidá. Naopak zelenina a ovoce tělo nejen hydratují, ale jsou i snadno stravitelné, takže na léto ty nejvhodnější potraviny.

Z nich patří k nejvýraznějším letním super potravinám meloun. V létě si melounů užijte co nejvíce. Melouny mají velký význam pro naše zdraví, pro hydrataci organismu… Vodní melouny, tedy ty se zelenou, tvrdou a těžkou slupkou a červenou dužinou, obsahují kromě velkého množství vody a vlákniny spoustu pro léto potřebných vitamínů a prvků. Například beta-karoten, který naši pokožku chrání před škodlivým UV slunečním zářením, pomáhá nám lépe se opálit. V těle se nám beta-karoten přetváří na Vitamín A, který zlepšuje zrak, posiluje imunitu, zlepšuje pokožku a sliznice udržuje vlhčí a zdravější. Meloun obsahuje vitamín C, důležité vitamíny skupiny B. Například vitamín B3 niacin, který spolu s beta-karotenem prospívá plodnosti spermií a vajíček. Lidé, kteří se snaží počít miminko nebo o tom začínají uvažovat, by si měli meloun zařadit jako důležitou potravinu do jídelníčku celoročně, nejen v létě.

Stejně důležitý je vitamín B3 i pro správný vývoj plodu, tedy jde o velmi vhodnou potravinu i pro těhotné ženy a kojící ženy. Nicméně vitamíny skupiny B, které se v melounu vyskytují, se také významnou měrou podílí na okysličování krve a celého organismu, prospívají naší kůži, nehtům i vlasům… Meloun díky velkému množství vlákniny a vody také výborně pročišťuje trávicí ústrojí včetně tenkého a tlustého střeva. Velká porce melounu má skvělé projímavé schopnosti. Pokud se chystáte na společenskou akci, rozhodně se melounem ve velkém neládujte. Projímavé účinky se dostaví poměrně rychle. Pokud se v létě snažíte hubnout, meloun vám pomůže. Je to dietní potravina právě díky vysoké a rychlé stravitelnosti, díky vysokému obsahu vody – až 90%. 100g melounu obsahuje 19-35 kcal a zasytí vás na delší dobu. Kromě výše zmíněného jsou vitamíny, beta-karoten a další složky velmi schopnými antioxidanty, takže celkově prospívají naší vyšší imunitě, obranyschopnosti těla i jako prevence proti rakovinám různého typu.

Letní potravinou číslo jedna je bezpochyby meloun a jeho letní ceny k tomu jen přispívají. Naopak byste se v létě měli vyvarovat například odvodňovacích diet. Je velmi lákavé shodit během týdne 6 kg jen díky tabletkám, které z našeho těla vymáčknou každou „nadbytečnou“ tekutinu, jak slibují. A opravdu se tak i stane. Ale se zdravým letním životním stylem nemá takové hubnutí nic společného a pro zdraví je další dehydratace organismu spíše nebezpečná.

V létě se nebojte vařit. Povařené a jinak tepelně zpracované jídlo, nutí náš organismus vytvářet kvalitní hydratující tekutiny a to je přesně to, co naše pokožka, orgány a buňky v létě potřebují. Především kvalitní hydrataci. Navíc například zelenina a ovoce, které obsahují beta-karoten, což je všechno žluté, oranžové a červené, také špenát a listová zelenina, po tepelné úpravě nabídnou tělu ještě více a kvalitnějšího beta-karotenu, než za syrova.

Naopak v létě vynechte nebo alespoň omezte vydatná jídla v podobě mastných pokrmů, uzenin, ale i mléčné výrobky jsou pro organismus v létě spíše přítěží. Další zajímavé články o potravinách prospěšných pro naše zdraví a o zdravém životním stylu najdete v magazínu Fittyn.cz.

Autorka článku: Eva Králová

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *